Declaration of income status (RED)

What is it?+

Pensioners receiving income-related benefits are obliged to report their income to the INPS and, where required by law, also of the spouse and family members which are relevant for the purposes of the benefit.

The INPS does not send paper communications to pensioners who are resident in Italy to claim income tax returns in order to verify their right to the received income-related benefits.

With the 2019 ordinary RED campaign, the Institute requires the beneficiaries of social security benefits and/or income-related welfare benefits to file an annual tax return (Form RED) for the income that affects the benefits being received, and relating to the 2018 tax year.

With the 2018 RED reminder campaign, the INPS requires the communication of such income for the 2017 tax year only to subjects who have not fulfilled the tax return filing obligation during the 2018 ordinary verification (so-called "reminders").

The deadline for filing the tax returns relating to the 2019 ordinary campaign (for the 2018 income year) and the 2018 reminder campaign (for 2017), through a qualified subject affiliated with the Institute, is 29 February 2020.

Who is it aimed at?+

How does it work?+

Processing times of the decision+

Access the service
  1. Percorso di navigazione

    Le voci indicano la posizione della pagina nell'alberatura del portale, permettendo la navigazione veloce a ritroso.

  2. Il menu di sezione

    In quest'area sono presenti le principali voci della sezione. Il simbolo "+" indica la presenza di sottosezioni. Con un clic su una voce puoi accedere al contenuto.

  3. I pulsanti di servizio SALVA e STAMPA

    Con i due pulsanti puoi scegliere di salvare il contenuto in formato PDF o stamparlo direttamente.

  4. Filtrare i risultati

    In quest'area è possibile scegliere la modalità di visualizzazione delle notizie (griglia o lista) e filtrare i risultati tramite una ricerca libera inserendo parole chiave o periodo di pubblicazione negli appositi campi.